Home » Blog » Blog » Waar haal ik de tijd vandaan?

Waar haal ik de tijd vandaan?

door | 18 dec, 2019 | Blog, Time-management/ Efficiëntie

Een hot-topic in de 21e eeuw, en dus ook voor jou als logopedist. Waar haal je de tijd vandaan? Hoe krijg je alles gedaan wat je moet doen op 1 dag?

Hoe krijgen anderen dat dan wel voor elkaar?

Eventjes is een dooddoener

Timemanagement, je kan er in deze tijd haast niet meer omheen. Zowel in privé- als in werksferen wordt er veel van je verwacht. Wil je eventjes dit voor me doen? Kan je nog eventjes dat oppakken? Boodschapje hier, sport daar, kinderen krijgen ook een plek in de familieplanner. En jij? Krijg jij ook een plek?

 

Heb jij tijd ingepland voor jezelf? Niet alleen tijd voor je werk, tijd voor je administratie, tijd voor je sporten (als je dat doet), tijd voor je vrienden en familie. Hartstikke goed dat je op veel dingen ja kan zeggen. En jij? Ik stel je de vraag nog een keer. Heb jij ook tijd ingepland voor jezelf? Om even bij te tanken, op adem te komen, even pas op de plaats te maken. Me-time!

 

Dit is ook weer, zowel privé als op je werk heel belangrijk.

En dan nu dan hamvraag… als je een planning maakt voor al deze zaken… houd je je er dan ook aan? Lukt het met die planning?

 

Een greep uit de dagelijkse praktijk van een logopedist

Je komt op je werk aan. Je wilt lekker rustig aan beginnen, dus je bent een half uurtje voordat de eerste cliënt binnenkomt in de praktijk. Jas uit, computer aan. Water koken voor thee, of misschien zet je wel een pot koffie.

Je gaat zitten achter je bureau en logt in in je software. Er staan 45 meldingen waar je nog iets mee moet doen. Je klikt het weg en opent je mailprogramma. 20 mails, valt mee denk je gerust. Je begint de mails te lezen. Sommige antwoord je meteen, sommige zet je weer op ongelezen. En als je een topdag hebt, dan gooi je ook nog mails weg.

Dingdong, de eerste cliënt staat voor de deur. Oh, ik heb mijn thee/koffie nog niet gepakt.

Je laat de cliënt binnenkomen en het balletje gaat rollen. Er komen 2 telefoontjes tussendoor. De ene handel je meteen af en de ander zeg je toe terug te bellen in je pauze. 5 cliënten verder is het pauze en ga je de cliënt terugbellen. Na 20 minuten hang je op en komt je collega nog even kletsen. Je pakt je boterham en eet die achter je bureau op. Je luistert met een half oor naar je collega en gaat verder met de mailtjes beantwoorden en ongelezen maken. Er zijn namelijk een aantal mails die even wat meer tijd nodig hebben.

Er wordt aangebeld. Je doet open, verontschuldigd jezelf, rent naar de wc om nog even het nodige te doen.

Je neemt weer plaats achter je bureau. Ohja, thee/koffie. Nou dat pak ik zo wel.

En door

Gedurende de dag blijf je gebeld en gemaild worden, deze pak je steeds op tussen de bedrijven door. Aan het eind van de dag heb je een aantal onderzoeken die nog uitgewerkt moeten worden, met de bijbehorende behandelplannen. Er ligt een eindverslag die geschreven moet worden. En nog 2 tussenverslagen van gisteren. Omdat je ietsje bent uitgelopen, zijn er nog wat journaals die ingevuld moeten worden. Ohja en die ene anamnese moet je nog nalopen en alles in de juiste vakjes zetten. Want die cliënt ging zo snel dat je de helft in 1 vak hebt geschreven en de andere helft op papier.

Je besluit een half uurtje langer op je werk te blijven om wat op te pakken, neemt de verslagen mee om thuis te doen vanavond en je schuift de rest voor je uit. Dat komt in het weekend wel.

Plof

De week gaat voorbij en je hebt een berg werk verzameld voor … kies maar een moment. Het is weekend, je ploft op de bank. Op deze manier kom je nooit overal aan toe. Rennen vliegen. Alles op korte termijn. Je lange termijn komt voorlopig niet aan bod.

 

Natuurlijk hoop ik dat dit niet voor jou geldt. Ik hoor dit soort verhalen wel vaak, daarom wordt het tijd het aan te gaan pakken… alleen als je dat wilt natuurlijk.

 

2 Timemanagement tools voor nu

Voor nu zijn er 2 tools aanwezig vanuit Zo gezegd, zo gedaan.

  1. 1. Een mini ebook: Richtlijnen voor timemanagement en
  2. 2. Een kalenderposter: Creëer jouw Meest Effectieve Jaar

 

Het ebook bevat tips en reflectievragen om de eerste stappen te zetten. Daarom heten het richtlijnen, het is geen moetje, geen plicht. Deze kan je downloaden en op je gemakje ‘eventjes’ lezen (het is een mini ebook, dus misschien is het echt wel eventjes😉):

[maxbutton id=”24″ ]

 

De kalander is aan te schaffen voor een symbolisch bedrag van 7 euro (korting lees je onderaan), via deze knop:

[maxbutton id=”26″ ]

 

De kalenderposter als tool

Omdat logopedisten, zoals jij, vaak de hele dag door overvallen worden door telefoontjes, mails en allerlei overige zaken, richten zij zich voornamelijk op korte termijn zaken, het hier en nu. Met als gevolg dat bepaalde (niet geagendeerde) taken hun opnieuw overvallen omdat zij ze niet aanzien komen, vanwege de korte termijn blik. Overkomt dit jou ook weleens?

Planning

Deze poster helpt met het maken van een jaarplanning. Plan zaken in als: kringavonden, vergaderingen, commissies, verjaardagen van je medewerkers, kerstpakketten bestellen, wanneer moet je jaarverslag af, wanneer moet je je contracten regelen, NVLF congres.

Eigenlijk alles wat je van tevoren weet en hang het op. Dan zie je het dagelijks voor je en zie je het dus aankomen en kan je de jaarplanning (onderverdeeld in een maandplanning) meenemen in je weekplanning en de juiste voorbereidingen treffen.

Mindset

Vervolgens zit er een stukje mindset in: de bovenste 3 blokjes:

  1. 1. Een powerwoord om jezelf te motiveren die maand.

Dat kan zijn: YES!!! Of Bijna! of Acceptatie of Dromen Durven Doen of Efficiëntie of Chocola of de naam van je kind/partner/huisdier. Het kan en mag alles zijn wat jou een boost geeft.

  1. 2. Een blokje voor de bewustwording hoe je jezelf in balans houdt of brengt per maand.

Vul dit aan het begin van de maand in of eind vorige maand (i.p.v. het hele jaar vooruit), want dan weet je waardoor je mogelijk uit balans kan raken en wat je nodig hebt.

  1. 3. Als laatste een blokje met maanddoelen die bedoeld zijn voor focus: waar wil je je de komende maand op richten.

Wat wil je af? Heb je een project wat de aandacht vraagt. Deze hoeven niet SMART, gewoon een kreet is voor de poster voldoende.

De poster geeft dus overzicht, balans en rust in de basis. Afhankelijk natuurlijk van of en hoe je het in gaat zetten. Het is een hulpmiddel, geen wondermiddel. Maar wel een goed begin, een handvat om mee aan de slag te gaan.

 

Aan de slag met je timemanagement skills

Lees eerder verschenen blogs over dit onderwerp voor meer praktische tips

Binnenkort volgt een groter ebook met wat opdrachten erin om verder te gaan met je timemanagement skills. Als je je inschrijft op de nieuwsbrief/blog dan blijf je hiervan op de hoogte.

In 2020 volgt de Training Timemanagement voor Logopedisten: Van werkdruk naar werkgeluk. Dit wordt een jaarprogramma zodat je ook met begeleiding nieuwe gewoontes kan aanleren. Timemanagement is namelijk meer dan alleen een trucje doen. It’s a way of life.

Cadeautje voor jou

Zou jij deze vragen willen beantwoorden? Dan ontvang je een kortingscode voor de kalenderposter en is deze nog maar 2 euro.

  • Waar verlies je de meeste tijd aan?
  • Hoe houd jij balans in je leven?
  • Wat wil je het liefste leren op het gebied van timemanagement?
  • Heb je al eens eerder een poging gedaan tot effectiever of efficiënter werken/ leven? Zo ja, wat?

Van werkdruk naar werkgeluk, Zo gezegd zo gedaan

 

 

 

 

Over Niña van Wermeskerken

Met mijn werkervaring opgedaan in de paramedische sector, talloze gevolgde ondernemerstrainingen, gegeven training en coaching, mijn passie voor efficiënt en effectief werken sta ik klaar voor jou!

Gerelateerde artikelen

Afgestudeerd

Eindelijk, ik mag het zeggen: ik ben afgestudeerd. Ik herinner me het als de dag van gister, mijn eerste schooldag. Maar nu vier jaar verder en...

lees verder

11 Reacties

  1. Anne-Marie

    Wat enorm herkenbaar!!! Het is alsof ik mijn eigen dag herbeleef….

    Reageer
    • Niña van Wermeskerken

      Oh jee Anne-Marie.

      Ik heb dat je wat hebt aan het ebook Richtlijnen voor Timemanagement. Binnenkort in 2020 komt het nieuwe ebook uit met opdrachten en dergelijke om aan de slag te gaan met je Time management skills.

      Groetjes Niña

      Reageer
  2. Wanda

    Heel herkenbaar Niña,
    En helaas niet alleen tijdens het werk. Ook op mijn off-dag (lees administratie) blijven er dingen tussen komen waardoor toch WEER niet alles af is wat ik gepland had.
    pffff.

    Reageer
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Wanda,

      Dat is een kwestie van omdenken 😉
      Als jij het ook op een dag hebt waarbij jij bezig bent met de administratie van je werk verwerken. Dan is dat ook een werkdag, alleen dan op administratief gebied en niet cliëntgebonden. Dan heb je het dus alsnog op een werkdag. Het omdenken zit hem bij jou in het beseffen dat het ook een werkdag is. En dan het op dezelfde manier aan te pakken als je ‘echte’ werkdag. Begrijp je?
      Laat je me weten of je wat aan de richtlijnen timemanagement hebt gehad? Het volgende ebook is nog weven in de maak.

      Groetjes en succes met de tijd,

      Niña

      Reageer
  3. Esther

    Enorm herkenbaar Niña, zo zien de dagen er uit. Nog even dit lezen en oh ja, daar moet ik ook nog achteraan…..overal ‘geeltjes’ met als gevolg ‘onrust’ en een nooit-klaar-gevoel. Goede voornemens voor het nieuwe jaar…😉, maar hoe dan?!

    Reageer
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Esther,

      Ja toch! Het is ook zeker een heel goed voornemen om mee aan de slag te gaan. Binnenkort heb ik nog een ebook die groter is met oefeningen, daar zou je ook eens mee kunnen starten. En in de loop van het voorjaar hoop ik ook mijn Timemanagement Training voor Logopedisten: Van Werkdruk naar Werkgeluk te lanceren. Dus houdt dat in de gaten.

      Kijk even of je al wat tips uit het mini ebook kan halen. De volgende volgt snel. Dit zal ik ook via de blog mailing aankondigen.

      Als je dan nog niet uit de voeten kan, kunnen we even samen kijken hoe we je alvast op de rit krijgen. Zodat je dat gevoel kwijt raakt en aan je voornemen kan beginnen. Daar gebruik ik ook de privé training voor Workshop Effectiever Werken.

      Groetjes en succes,

      Niña

      Reageer
  4. Chantal

    Hoi Nina,

    Voor mij ook heel herkenbaar. De werkdagen vliegen om en inderdaad ook het nooit-klaar-gevoel. Zeker als er ook nog telefoontjes tussendoor komen. Het meest van de dag ben ik bezig met het behandelen van cliënten en het uitwerken van testgegevens en schrijven van verslagen naar huisartsen en instanties en evaluaties.
    Hoe houd ik balans in mijn leven? Ik moet zeggen dat ik die balans eigenlijk nog steeds zoek 😉 Me-time is er helaas veel te weinig. Eigenlijk gaat heel veel van de tijd op aan werkgerelateerde dingen. Ik wil graag leren hoe ik meer tijd over houd voor mijn gezien en mezelf.
    Ik heb al wel eerder geprobeerd efficiënter te werken door bv standaard teksten in het administratie systeem te zetten. En door een goed overzicht te maken van wanneer welke evaluaties gemaakt moeten worden in het jaar. In het administratie systeem zet ik nu ook wanneer ik weer moet hertesten en houd hierbij ook rekening met bv vakanties etc. Maar extra tips zijn altijd welkom 😉

    Reageer
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Chantal,

      Dank je voor je reactie. Wat goed dat je al een efficiëntie-slag hebt gemaakt. Daarin heb je al je werktijd goed aangepast. Waar zit de disbalans als het gaat om je me-time en je gezin. Neem je je werk alsnog mee naar huis? Of werk je tot laat op de praktijk? Hoe ziet dat eruit?

      groetjes Niña

      Reageer
      • Chantal

        Ik ben inderdaad vaak nog tot laat op de praktijk te vinden en daarnaast gaat er het nodige werk mee naar huis.

        Groetjes Chantal

        Reageer
  5. Jose

    Hallo Niña
    Mooi geschreven en deels herkenbaar.
    Hier mijn antwoorden op de vragen

    1)Waar verlies je de meeste tijd aan?
    Nergens alle tijd is waardevol.

    2) Hoe houd jij balans in je leven?
    Dingen loslaten en plannen

    3) Wat wil je het liefste leren op het gebied van timemanagement?
    Beter inschatten hoe lang ik bezig zal zijn met de administratie.

    4)Heb je al eens eerder een poging gedaan tot effectiever of efficiënter werken/ leven? Zo ja, wat? Bij de management cursus zit ook time management. Heel effectief voor mij is: werken met lijstjes; lekker doorstrepen wat gedaan is & de behandelingen voorbereiden. Kost een half uur per dag maar brengt rust!
    Groeten van Jose

    Reageer
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Jose,

      Ik vind je antwoord op vraag 1 wel het allermooist! Alle tijd is ook waardevol. En als je het goed besteed, dan voelt dat ook zeker zo. Fijn dat je geen tijd verliest.

      Punt 3 is zeker een do-able punt. Het is wel een punt dat, zoals alles wat geleerd wordt, even tijd kost. Het is zeker de investering waard.
      Maak je to do lijstje van administratieve taken, zet daar je inschatting bij hoelang je ermee bezig zal zijn. Klok jezelf als je bezig bent. Zodra je klaar bent, schrijf je daadwerkelijk bestede tijd aan die taak. Zo leer je inschatten hoelang bepaalde taken duren.

      Kan je hier wat mee?

      groetjes Niña

      Reageer

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin