Home » Blog » Blog » SMART hoofddoelen voor Taal

SMART hoofddoelen voor Taal

door | 28 mrt, 2018 | Blog, Dossiervorming & Richtlijnen, Kwaliteitscyclus/toets, SMART doelen

Heb jij het ook al geprobeerd? SMART hoofddoelen voor taal te maken, die voldoen aan de auditcriteria? Het wordt er niet makkelijker op met de 2018 eisen aan de doelen.

  1. Een SMART hoofddoel
  2. Doel moet BINNEN 5 sessies opgesteld worden
  3. Doel voor maximaal 6 maanden
  4. Daardoor doel BINNEN 6 maanden geëvalueerd

Crux 1: Anamnese en onderzoek voor taal duurt langer dan 5 sessies

Crux 2: Je mag het taalonderzoek niet BINNEN 6 maanden herhalen

Wat nu?

Met een beetje creativiteit, komen we er wel. Het vergt alleen even wat omdenken en een slag in je normale handelen.

De oplossing is op zich prima te doen, deze zal ik in deze blog uitleggen en ik heb het visueel gemaakt voor je. Deze visuele representatie kan je ontvangen na het plaatsen een reactie onder de blog. Daarover straks meer.

Ik zal alle 5 punten aflopen en uitleg geven met tips en trucs. Vind je dat fijn?

Eis 1: Even SMART in een notendop

S= specifiek, dus het “wat” in je doel. Waar ga je specifiek aan werken de komende periode?

M= meetbaar of evalueerbaar, waar mogelijk gekwantificeerd

A= acceptabel, oftewel is de het akkoord en met toestemming van de cliënt? Tip*

R= realistisch, oftewel is hetgeen je bij S hebt geschreven wel realiseerbaar in jouw aangegeven periode bij T? Let op*

T= tijdsgebonden, oftewel de geschatte periode waar binnen het doel bereikt moet worden. Tip*

 

En dan nu de tips…

Tip A:

Bij de A van acceptabel kan je (is niet verplicht) een deel van de hulpvraag of verwacht herstel of ervaren functioneringsproblemen terug laten komen in je doel. Dan is deze heel herkenbaar voor de cliënt. Maar zoals ik al tussen haakjes zei… even herhalen… het is niet verplicht. Dit moet niet voor de audit, dit mag als suggestie als je niet goed weet hoe je een doel acceptabel weet te maken voor je cliënt. Een stukje herkenning: “Oh mijn logopedist heeft naar me geluisterd”, dat idee.

Let op R:

Bij R is het de bedoeling dat je je doel realistisch stelt. Even een heel erg uitvergroot voorbeeld. Stel je hebt een taalkindje met een Q score van 65. Dan is het niet realistisch dat dit kindje binnen 6 maanden een Q score bereikt van 85 oftewel leeftijdsadequaat is. Dit zijn doelen die niet volgens de SMART eisen zijn.

Heel kort door de bocht gezegd, als je een doel hebt, die je gaat knippen en plakken voor de komende periode, voldoet deze niet aan de R van SMART. Als deze R was geweest, dan had je het hoogstwaarschijnlijk gehaald en stel je een nieuwe op. Of je hebt het bijna gehaald en stel je het alsnog bij zodat het opnieuw realistisch is voor een periode van 6 maanden.

Tip T:

Je tijdsperiode heeft nu ook bepaalde eisen. Deze mag maximaal 6 maanden zijn. Het mag dus ook een korter doel zijn, zo jij dat wenst. Maar het mag niet langer. Dus binnen 6 maanden ga je evalueren.

 

Eis 2: Doel moet BINNEN 5 sessies opgesteld worden

Zoals eerder genoemd, een taaldoel opstellen binnen 5 keer is niet bepaald haalbaar. Waarom niet? Gewoon weg om de reden dat de taaltoetsen veel langer nodig hebben. Misschien heb je wel 2 keer over je anamnese gedaan, want het zou een ingewikkelde casus kunnen zijn, dan heb je dus zeggen en schrijven nog maar 3 keer om te toetsen en dan moet je doel er staan. Maar je doel moet wel ergens op slaan, ja toch?

Nou de oplossing is vrij simpel, maak een doel gericht op je onderzoek. Er staat in de richtlijn en in de eisen namelijk niets over waar je doel per se aan moet voldoen dan de 5 bovenstaande punten. Geen richtlijnen op de inhoud van je doel en bovendien mag een auditor niet ingaan op de inhoud, alleen op de normen.

Dus om voor jezelf wat tijd te “kopen”, is mijn suggestie om een onderzoeksdoel op te stellen. Wanneer? Nou direct na je anamnese. Vergeet niet je doel op de juiste te evalueren. Dit is een goede oplossing voor crux 1 toch, wat vind jij?

Wil je daar meer over weten/ leren/ oefenen met SMART doelen, dan kun je je inschrijven voor een van mijn trainingen dossiervorming of implementatiesessies SMART hoofddoelen opstellen.

 

Eis 3: Doel voor maximaal 6 maanden

Het enige wat in de normen vermeldt staat en dus geëist wordt, is een hoofddoel voor MAXIMAAL 6 maanden. Dit wil zeggen dat 5 maanden, 2 maanden, 6 weken enzovoorts ook allemaal mag. Je kan dus variëren in je doelen, als je ze maar op tijd evalueert. Je mag je onderzoeksdoel dus ook korter maken dan 6 maanden.

Waar je voornamelijk op moet letten, is dat je dus je evaluatie tijdig plant. Dat komt aan bod bij eis 4.

 

Eis 4: Doel BINNEN 6 maanden geëvalueerd

Evalueren van een taaldoel BINNEN 6 maanden is de volgende crux. Want je mag je taalonderzoek niet herhalen binnen 6 maanden. Dat betekent dat je op een andere manier dient te evalueren. Want wie heeft gezegd dat het een regel is dat er getest moet worden binnen 6 maanden. Dat staat nergens geschreven en is daarom ook een misvatting. Je hoeft helemaal niet te testen binnen 6 maanden, je moet evalueren binnen 6 maanden. En dat kan op verschillende manieren.

Wij hoeven als logopedisten niet mee te doen aan de testgekte. Bovendien kunnen we onze behandeltijd toch veel efficiënter benutten dan sessie na sessie te testen, ja toch?

Evalueren kan je op meerdere manieren doen. Kan jij zelf wat manieren bedenken?

  • Je kan evalueren door bijvoorbeeld gedrag te observeren, dan ben jij als kundige logopedist het instrument.
  • Of je kan gebruik maken van een VAS wanneer je je doel op participatieniveau stelt. Dan geef je dus de leiding uithanden aan je cliënt en zijn zij jouw instrument. Dit is dus veel subjectiever.

Deze tweede wordt veel gebruikt in het werkveld hoor ik, dit is uiteraard prima. Stel jezelf wel de vraag wat je aan het meten bent, en of het je verder helpt in de behandeling.

Sommige cliënten zijn ook minder geschikt voor deze manier van evalueren, omdat zij het VAS principe bijvoorbeeld niet zo goed snappen en jou dan een cijfer gaan geven als ‘goede’ logopedist. Bedenk dus wel of je doel dan nuttig is voor je.

Er zijn ook bepaalde stoornissen die zich er beter voor lenen. Bijvoorbeeld stemproblemen of verstaanbaarheid. De vraag aan jezelf is dan, “wat vind ik, is taal handig om met een VAS te evalueren?” “Weet mijn cliënt voldoende om hier een oordeel over te vellen en helpt dat oordeel mij dan in het verder opstellen van de volgende stap (volgend hoofddoel) in mijn behandelplan?”

Resume

Wat?

Ik heb je nu verteld wat de eisen zijn en wat de cruxen zijn. Ook wat de oplossingen kunnen zijn voor jou.

Hoe?

Ik heb een klein cadeautje over hoe je dit zou kunnen doen qua tijdspad en als opstapje naar ‘het hoe’ geef ik je 3 mogelijkheden hoe je dit kunt implementeren.

Meer leren over hoe, wat en waar met betrekking tot toepassen van de richtlijn?

Wil je meer weten over hoe je dit kunt opstellen en toepassen? Zelf de handvatten krijgen die je nodig hebt om hier praktisch mee aan de slag te gaan? Kijk dan naar mijn aanbod aan trainingen over dossiervorming in het algemeen (dus alles volgens de NVLF richtlijn en de meest recente auditeisen) of kijk naar de implementatiesessie SMART hoofddoelen.

Wat is het verschil?

Bij de training dossiervorming leer je hoe je inhoudelijk de richtlijn toepast in je dossiers, dus ook hoe stel je letterlijk deze SMART doelen op. Er wordt in jouw eigen dossiers gewerkt, in jouw software programma.

Bij de implementatiesessie, weet je al hoe het moet en gaan we knallen en al je doelen corrigeren zodat dat onderdeel conform is volgens de richtlijn en eisen.

 

Hoe kan je het cadeautje ontvangen?*

Laat mij weten in je reactie hieronder, of je wat aan dit artikel hebt gehad.

Heb je verder nog vragen?

Waar loop je tegenaan wat betreft de SMART hoofddoelen?

*Dit cadeautje is tot eind 2018 gratis verkrijgbaar.

Delen met de deelknoppen hieronder is leuk!

 

SMART hoofddoelen helemaal volgens de regels? Zo gezegd, zo gedaan!

Over Niña van Wermeskerken

Met mijn werkervaring opgedaan in de paramedische sector, talloze gevolgde ondernemerstrainingen, gegeven training en coaching, mijn passie voor efficiënt en effectief werken sta ik klaar voor jou!

Gerelateerde artikelen

91 Reacties

  1. Pamela

    Bedankt voor je bruikbare tips. Ik wil nog opmerken dat een gesprek met de leerkracht of een oudergesprek rondom vorderingen ook evalueren is.

    Groetjes pamela

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Pamela,

      mooie aanvulling dank je! Leuk dat je antwoordde op de vraag in de blog, waar je zelf aan denkt met evalueren.
      Daar kan iedereen dan weer wat van opsteken, dank je!

      Antwoord
  2. Jose

    Wat fijn om dit na te kunnen lezen. Duidelijke uitleg en oplossingen! Groeten van Jose

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Jose,

      leuk weer een reactie van jou te lezen! Ik ben benieuwd of je even enthousiast wordt/bent als je mijn cadeautje hebt ontvangen!

      Antwoord
  3. Ineke

    Bedankt voor jouw blog! Je hebt helder weergeven waar we het vrijdag samen op de cursus over gehad hebben. Het gaat mij helpen om SMART-doelen op te stellen bij taalbehandelingen.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Dank je, ik stuur je nu het cadeautje toe die ik op het bord heb getekend, nu mooi gemaakt door mijn vormgever. Laat je even weten of je het zo ook duidelijk vindt…

      dank voor je reactie!

      Antwoord
  4. Hanneke

    Hoi Nina, bedankt voor je overzicht. Stel dat je een doel hebt gesteld en een evaluatiemoment na 6 maanden, maar de client is op vakantie of ziek geweest, dan kan je toch ook gewoon beargumenteren waarom je evaluatie een week/enkele weken verschoven is?!
    Groetjes Hanneke

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Hanneke,

      dit is inderdaad een discussiepunt waar naar wordt gekeken tijdens de audit. De 6 maanden wordt streng gehanteerd, dus als je vooruit plant en je ziet dat er dan een vakantie is (bv zomer of kerst) dan plan je je evaluatiemoment dus eerder in. Alles wat je vooraf aan ziet komen, plan je dus eerder in.
      Onvoorziene zaken zoals ziekte kan je niet op anticiperen en kan je dus inderdaad beargumenteren waarom je dan later bent, en de eerst volgende keer wel je evaluatie doen.
      Is het zo een beetje helder?

      Bedankt voor je reactie!

      Antwoord
  5. Vera Vreeswijk

    Hoi Niña,

    Hoe evaleer je een “onderzoeksdoel”? Door aan te geven dat het desbetreffende onderzoek is afgenomen?

    Duidelijk verhaal !

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Vera,

      Ja en nee. Je geeft bij het tabblad in je software aan wat je hebt afgenomen en wat de bevindingen zijn, volgens icf. Dus zoals je het bij de training hebt geleerd, wat je invult bij het onderzoekscriterium. Ik zou zeggen, sla je werkboek er nog eens op na, dan zie je wat je hebt geschreven bij je aantekeningen.
      Als het dan nog niet duidelijk is, dan zie ik je vraag graag nog een keer in de besloten facebook groep, dan zal ik er uitgebreider op ingaan, zo nodig.

      Succes en bedankt voor je reactie!

      Antwoord
  6. Esther

    Bedankt voor de informatie. Veel was er al bekend nav de gevolgde cursusdag maar toch fijn om het weer even te lezen. Het geeft duidelijkheid. Vooral als er ‘wilde verhalen’/andere geruchte rond gaan over de eisen.

    Als je gaat evalueren mag je dan ook de informatie van het oudergesprek/evaluatie met leerkracht gebruiken wat een maand eerder heeft plaats gevonden? of is het beter om het evalueren dan meteen te doen na je evaluatiegesprek met leerkracht/ouders en je doel dus in termijn korter te maken?

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Esther,

      wat een goeie vragen allemaal. In principe vraagt de norm om een evaluatie per 6 maanden, dus zou je kunnen terugvallen op je oude gesprek. Maar kijk even wat voor jezelf dan handiger is.
      Of de oude info naar je evaluatie knippen&plakken of ernaar verwijzen.
      Of dat je na zo’n gesprek gelijk doorpakt en de rest van de evaluatie-eisen ook aftikt en dan een nieuw plan opstelt.

      Dat is in wezen aan jou, maak het werkbaar voor jezelf.

      Kan je zo verder? Zo niet, dan kunnen we verder op dit punt in de besloten facebookgroep, dan kunnen we beter heen en weer chatten.

      Tot zover succes met de toepassing en bedankt voor je reactie!

      Antwoord
  7. Kyra

    Hoi Niña,
    Fijn om nog een keer terug te lezen wat je vrijdag tijdens de cursus ook verteld hebt. Een heel duidelijk verhaal. Het heeft mij veel duidelijkheid en rust gegeven. Het gaat me zeker helpen.
    Groetjes Kyra

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Kyra,

      Dat hoor ik graag. Ik ben ook van mening dat het niet allemaal zo ingewikkeld gemaakt hoeft te worden. Simpel is best!
      Dus vasthouden die duidelijkheid en rust. En als je vragen hebt, dan zie ik je in de besloten facebookgroep waar alle deelnemers hun vragen kunnen stellen.

      Succes! en bedankt voor je reactie!

      Antwoord
  8. Marilyn Penders

    Hallo Niña,

    Bedankt weer voor de informatie.

    Als een doel geëvalueerd moet worden voor 02-04-2018 en ik heb alle benodigde resultaten verzameld, dan evalueer ik alle doelen en stel ik het behandelplan indien nodig bij (op 29-03-2018). Het bespreken van de resultaten met de ouders kan echter pas op 05-04-2018 plaatsvinden. Heb ik dan mijn doelen binnen of buiten de 6 maanden geëvalueerd?

    Alvast bedankt.

    Groeten,
    Marilyn

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Marilyn,

      je bent goed bezig zeg! Je doelen evalueren voor 2-4-2018 is zowel jouw test of observatiemoment als het gesprek met ouders. Kijk even achterin je werkboek bij dat plaatje van de evaluatie. Daar zie je die 2 punten staan die vanuit jullie beider perspectief geevalueerd dienen te worden. Waarna een nieuw behandelplan opgesteld wordt, je stelt in wezen altijd bij na een evaluatiemoment.
      Als je je doel haalt, stel je een nieuwe op, dat heet een bijstelling. En als je je doel niet hebt gehaald dan zal je die toch iets aanpassen zodat je weer 6 maanden vooruit kan, dat is ook een bijstelling.

      Snap je?
      Zo niet, dan zie ik je graag terug in de besloten facebook groep om het verder uit te dokteren. Dan kan ik ook plaatjes enzo toevoegen ter illustratie.

      Succes en bedankt voor je reactie!

      Antwoord
  9. Sabine Hilferink

    Mooie tips, goed bruikbaar!! De cursus was super.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Dank je. Ben blij dat jullie wat aan de training hebben gehad. Hier dan ook wat verdere bruikbare tips.

      Bedankt voor je reactie

      Antwoord
  10. leonie

    Bedankt voor de wederom fijne uitleg. Het moet nog allemaal geautomatiseerd worden. Deze reminder is dus erg prettig

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Succes met het automatiseren ervan. Dat gaat je veel tijd schelen inderdaad!

      Bedankt voor je reactie!

      Antwoord
  11. Ilona

    Het is altijd weer even verhelderend om het puntsgewijs weer even onder ogen te krijgen. Dankjewel!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Goed oo te horen Ilona! Lukt het allemaal met de dossiers?

      Antwoord
  12. Charlotte

    Hoi Nina,

    Wat een super handige uitleg zeg! Zelf liep ik er in het verleden wel tegenaan dat ik bij een nieuwe werkgever begon en door een lange afwezigheid van de vorige logopedist eigenlijk bij bijna elk dossier de doelen achterliepen. Ik kon dan dus niet binnen zes maanden al een nieuw doel opstellen. Blijft soms lastig om het goed te timen, maar deze blog helpt zeker!!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Dat is ook wel een lastig geval dan inderdaad, dat is soort van overmacht voor jou. Maar is voornamelijk ook vervelend voor de praktijkhoudster dat zij dan hiervoor verantwoordelijk is. Ik hoop dat je het mooi op de rit weet te krijgen!
      Succes ermee in ieder geval!

      Antwoord
  13. Sandra Hakvoort

    Hallo nina
    Bedankt voor je tips, ik ben druk bexig met mijn dossiervorming , het kost veel tijd om
    Het goed te doen en ik ben blij met alle extra tips en opmerkingen. Hoe meer ik er mee bezig ben en er over lees hoe makkelijker het gaat. Dankjewel

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Goed om te horen Sandra. Het is ook wel een klus ja. Mocht je meer houvast willen hebben, ik geef nog 1 training dossiervorming die zeer praktisch is, op 13 april. Er zijn nog 2 plekken meen ik uit mijn hoofd.

      Antwoord
  14. Eva

    Goede uitleg! Bedankt!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoop dat je ermee uit de voeten kan!

      Antwoord
  15. Muriel Schouten

    prima tip over evalueren = niet altijd testen,

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Ja dat scheelt ook weer tijd;)

      Antwoord
  16. Kim

    Hi Nina,
    Weer een prettige blog om te lezen.
    Een goede reminder om dit weer scherp te krijgen en hier aan te denken.
    Groetjes!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Goed zo Kim. Is lekker om af en toe even een boost te krijgen.
      Leuk dat je mee leest en dank voor je reactie

      Antwoord
  17. Anne Pross

    Goede tips om weer verder mee te kunnen na de cursus, bedankt!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Mooi zo! Goed om te horen. Lukt het allemaal sinds de training?

      Antwoord
  18. Esther

    Hoi Niña,
    Bedankt weer voor je uitleg en toelichting. Fijn om hiermee up-to-date gehouden te worden!!
    Inderdaad iets waar ik mee worstel, de doelen binnen een bepaalde tijd stellen en ook: binnen 6 maanden evalueren. Maar met jouw voorbeelden kan ik wel uit de voeten. Eens kijken of we binnen de praktijk met meer creatieve oplossingen komen 🙂

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Esther,

      er zitten in de reacties op deze blog al mooie creatieve oplossingen voor de doelen.
      Verder kan je altijd even in de besloten facebook groep sparren met andere deelnemers van de training…
      Wat voor andere oplossingen zou je willen?

      Antwoord
  19. Margreet

    Hallo Nina

    Fijn, nog weer even op een rijtje wat je al uitgelegd hebt op onze cursusdag. Het onderzoeksdoel is duidelijk. Maar ik ben nog wel benieuwd naar wat voorbeelden van doelen om meer ideeën te krijgen voor taalbehandelingen. De rest kom ik aardig uit.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Goed zo Margreet, fijn dat het onderzoeksdoel al lekker erin zit.
      De taaldoelen krijg je nu voorbeelden van qua tijdspad. Mocht je willen sparren over inhoudelijk de taaldoelen, dan kan je een voorbeeld in de besloten facebook groep posten en gaan we daarmee aan de slag!

      Antwoord
  20. Nicole Suylen

    Dank je Nina voor alle informatie. Nuttig om te weten dat het herhalen van de testen na 6 maanden niet perse hoeft en dat evalueren op andere manieren ook prima is. Hartelijke groet, Nicole

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Dat scheelt wel een hoop testen toch?
      Veel succes met het implementeren en dank voor je reactie!

      Antwoord
  21. Anneke

    Heel helder. Vooral dat puntje over evalueren binnen zes maanden. Kan ook op een andere manier! Bedankt.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Ja het binnen 6 maanden is wel van cruciaal belang, anders ben je voor een rood criterium te laat aan het evalueren.
      Succes met het implementeren!
      Dank voor je reactie!

      Antwoord
  22. Look Scherpbier

    dank Nina,
    goed om nog een s goed te kijken naar de doelen die ik opstel.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Ik ben benieuwd naar hoe je doelen nu gaan! Als je er een keer eentje wilt testen, dan hoor ik het wel van je.
      Succes met de toepassing!

      Antwoord
  23. Patricia

    Handige tips weer! Vooral dat je ook kan evalueren met jezelf als logopedist. Dank je Niña ????

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Goed om te horen dat je er wat mee kan Patricia!
      Dank voor je reactie!

      Antwoord
  24. Anne

    Bedankt voor deze heldere opfrisser, het testdoel heb ik al veel toegepast in mijn dossiers! 🙂

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Ja werkt toch best lekker zo? Leuk dat je er al veel bent gaan werken, Anne!

      Antwoord
  25. Linda

    Wat een heldere toelichting. Fijn deze manieren van omdenken! Dankjewel.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Omdenken is soms ook echt even nodig om er weer positief in te staan. Ik probeer het zo werkbaar mogelijk te maken en dat aan te bieden.
      Fijn dat het zo gewaardeerd wordt Linda!

      Dank voor je reactie.

      Antwoord
  26. Leontine Elbers-Savert

    Hoi,
    bedankt voor de tip van het als doel stellen van het testen.
    Ikzelf gebruik ook weleens een korteretermijndoel als: ‘ouders weten wat ze kunnen doen om hun kind te helpen bij de taalontwikkeling’. Dan kun je in de tijd dat je bezig bent met testen vast wat adviezen geven en met een VAS laten bepalen of ze zich zekerder voelen.

    Leontine

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Ah kijk weer een mooie aanvulling.
      Zo komen we er samen wel uit!

      Dank je wel voor je reactie!

      Antwoord
  27. Iris

    Handige tips weer! T.a.v. evalueren kun je er ook voor kiezen om eerst op een VAS 3 maanden te behandelen en daarna pas een doel op te stellen voor 6 maanden. Dan kun je je testen halverwege de periode laten vallen als je per half jaar zou willen testen.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Dat is inderdaad ook een oplossing. Dank je voor het delen, zodat anderen hier ook mee uit de voeten kunnen. Super!

      Antwoord
  28. Marjolijn Goedknegt-Kerst

    Hi Niña,

    Dit is de eerste kennismaking met jouw blog, maar wat een heldere en oplossingsgerichte tekst voor frequent terugkerende dingen.
    Dank je wel! Dat maakt het administratieve stukje voor de logopedist een stukje makkelijker.

    Groetjes
    Marjolijn

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Dank je wel Marjolijn, wat een leuk compliment!
      Dat is precies mijn doel, om alles makkelijker te maken voor de logopedist.
      Helder, toepasbaar en werkbaar.

      Fijn dat het ook zo overkomt!

      Antwoord
  29. Anja Leerink

    Hoi Nina,
    Wij zijn hier in onze praktijk vanzelfsprekend ook mee bezig, dus deze heldere informatie is welkom! Zal jouw trainingen bij ons onder de aandacht brengen!
    vriendelijke groet Anja

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Anja,

      Wat goed dat jullie ermee bezig zijn!
      Lijkt me leuk om ook een training voor jullie te mogen verzorgen. Laat maar weten hoe en wat jullie wensen en behoeftes zijn. Dan kunnen we een plan maken.

      Succes met de doelen!

      Antwoord
  30. Malou

    Wat een fijne tips! Ik neem veel te weinig tijd om dit soort dingen te lezen, maar uiteindelijk scheelt het veel meer tijd. Thanks!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Malou,

      Goed om te horen! Op wat voor manier heeft het je tot nu toe tijd gescheeld wanneer je de tips toepast?

      Bedankt voor je bijdrage!

      Antwoord
  31. Deanne

    Hi Niña,

    Wat fijn deze blog. Je hebt het weer helder en praktisch uitgelegd! Zelfs van het lezen van alle reacties leer ik weer. Dank je wel voor je blogs!

    Groetjes Deanne

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Deanne,

      Dank je wel, zo horen we het graag. Hoop altijd meer helderheid te verschaffen. En juist die reacties zijn inderdaad waardevol voor iedereen. Misschien dat jij ook inhoudelijk wat mooie inzichten wilt delen?

      Dank voor je reactie en tot de volgende blog!

      Antwoord
  32. Hanneke

    Wij gaan hier ook kritischer mee aan de slag. Waar ik nog mee stoei is de kleine kinderen die eigenlijk nog niet echt testbaar zijn, maar waarbij je in eerste instantie alleen de communicatieve vaardigheden observeert en verbetert voor je überhaupt testen af kunt nemen.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Hanneke,

      Oh dat is wel een hele mooie discussie waar we met elkaar kunnen brainstormen in de besloten facebook groep. Wil jij je vraag daar posten? Of zal ik dat doen?

      Bedankt voor je reactie!

      Antwoord
  33. Colette

    Hoi Niña,
    even de tijd genomen om je blog weer te lezen. Goed om alle info en tips weer even te lezen. Ik werk er nu steeds beter mee en zie ook tijdig wat aangepast, geëvalueerd moet worden. Met jouw overzichtsvellen (toepassen richtlijn dossiervorming) gaat dat heel snel!! Heerlijk. Ik ben zo blij dat ik afgelopen jaar jouw cursus heb gevolgd. Het komt mijn gezondheid echt ten goede.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Zo Colette, dat klinkt heel goed allemaal!
      Ga zo door. Ik zal je cadeautje toesturen.

      Bedankt voor je reactie en lovende woorden!

      Antwoord
  34. Joan

    Hallo Niña,
    dank voor je overzichtelijke “handleiding”. Ik probeer ook voor het SBO de richtlijnen te gebruiken

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Joan,

      Wat goed dat je het ook voor het SBO wilt doen. In principe is de richtlijn dossiervorming ook voor iedereen bedoeld vanuit de zienswijze dat iedereen verplicht is in de zorg een dossier te maken en bij te houden. Dan is de interpretatie of je ook zorg verleend in het onderwijs. Dat zijn dan weer meningen, waarvan ieder recht heeft op die van zichzelf.
      Ik vind het in ieder geval een zeer goede zaak dat je dit ook op het SBO doet!

      Succes en dank voor je reactie!

      Antwoord
  35. Martine

    Hai Niñja,

    Blij dat ik toch nog even de tijd heb genomen om je blog te lezen.
    Ik stel als taal- einddoel wel vaak dat een kind (rekening houdend met de verdere ontwikkeling) leeftijdadequaat scoort.
    En dan als hoofddoel voor na 6 maanden een ‘lager’ doel. Hoeft het uiteindelijke doel nu helemaal niet meer genoemd te worden?
    Een bepaalde score op een test is toch niet je doel? Dan zoiets als: de zinsbouw is op leeftijdadequaat niveau (gemeten met…)?
    Misschien moet ik je cursus toch maar eens gaan volgen! 🙂
    Ik ben dus wel benieuwd naar dat tijdpad-voorbeeld.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Martine,

      Kom er zeker gezellig bij, ik heb al een datum in gedachte voor na mijn verlof. Daar gaan we hier uitvoerig op in.
      Een einddoel is niet meer noodzakelijk, maar als je er graag mee werkt uiteraard blijven doen. Deze breekt je dan in kleinere 6 maanden doelen inderdaad. Het gemeten met is alleen bedoeld om hetgeen waar je aan werkt bij de S van SMART meetbaar te maken, maar het is geen doel anzich om een score te behalen. Dat klopt!

      Dit oefenen we tijdens de training dossiervorming en de SMART doelen training ook. Ik zal gauw data posten op mijn website.

      Dank voor je vraag en blijven stellen, heel fijn!

      Antwoord
  36. Stijnie

    Eindelijk tijd gevonden om het even door te lezen, nu tijd maken om alles verder te implementeren in mijn dossiers zodat ze echt auditproof worden. We plannen graag nog een training in het najaar om nog eens verder met je de dossiers in te duiken. Aan de eerste cursusdag hebben we veel gehad maar we kunnen nog wel wat hulp en feedback gebruiken. Ik ga je mailen!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Stijnie

      wat super leuk om te horen, gaan we plannen voor na mijn verlof! Als jullie vragen hebben over het implementeren van hetgeen tot dusver, weet je me ook te vinden he!
      Succes met het cadeautje, ik stuur het je nu toe.

      Dank voor je reactie!

      Antwoord
  37. Jolanda van Eikeren

    Een duidelijk verhaal, Nina. Het is met de nieuwe regels inderdaad niet makkelijker, maar op deze manier is het wel werkbaar.
    Evalueren hoeft gelukkig niet alsmaar met testen. Je zou dan niet meer aan behandelen toekomen.

    Hartelijke groeten en succes met het laatste staartje van je zwangerschap!!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hey Jolanda,

      leuk je weer in de training te hebben gehad! Ja hou het zeker werkbaar. En evalueren is inderdaad breder dan alleen testen. Dus daar kunnen we allemaal ons voordeel mee doen. Succes met de voorbereiding op de audit. En je weet me te vinden, en anders in de facebookgroep van de training!

      Dank voor je reactie!

      Antwoord
  38. Kitty

    Hi Niña,

    Dankzij jouw cursus en proef-audit was ik al een heel eindje op weg, maar het is altijd fijn om dit weer op een rijtje te hebben. Zeker richting de echte audit, kan ik het fijn gebruiken bij het controleren van al mijn doelen.

    Bedankt!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Super Kitty! Je bent ook erg goed op weg inderdaad!
      Als je verder nog vragen hebt, weet je me te vinden. En ook in de besloten facebook groep van de training, kan je je vragen kwijt. Dan kunnen we als collega’s onder elkaar lekker sparren!

      Antwoord
  39. Zarah Jilsink

    Wat fijn om dit nog eens te lezen, ook na de training!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Alles om het maar goed op een rijtje te krijgen toch? Daar streven we samen naar!
      Je krijgt het cadeautje in je mailbox.

      Succes met de doelen,
      Niña

      Antwoord
  40. Lianne

    Hoi Niña,

    Handig om dit nog even na te lezen na de training. Dit helpt om het weer goed op een rijtje te krijgen allemaal!

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Lianne

      Ik zie dat je niet de opt-in hebt ingevuld waardoor ik je mails mag sturen (AVG), wil je deze nog invullen? Dan komt het excel bestand naar je toe: https://www.zogezegd-zogedaan.nl/gratis-e-book/

      Succes Niña

      Antwoord
  41. Natascha

    Vandaag een hele leerzame middag gehad bij Nina. We hebben het o.a gehad hebben over het opstellen van SMART behandeldoelen. Ik had de blog al eerder gelezen, maar het toch niet helemaal goed geïnterpreteerd. Het is nu een stuk duidelijker, maar ook wel fijn om de blog achter de hand te hebben om het toch nog even een keer na te lezen.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Natascha,

      dat is ook precies datgene wat het ingewikkeld maakt… interpretatie. maar nu gaat het helemaal goed bij jou!!!! lekker oefenen met die doelen

      groetjes Niña

      Antwoord
  42. Amina

    Goede aanvulling op je training gisteren.
    Wilde eigenlijk iedere keer testen om te evalueren, maar ik kan dat nu loslaten.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Fijn he, dat loslaten.
      Voorbeelden voor taaldoelen zijn onderweg
      succes, Niña

      Antwoord
  43. Hanneke

    Hoi Nina,

    Naar aanleiding van de cursus heb ik je blog gelezen.
    Mijn ervaring is ook dat ik een VAS vraag over een veel te breed onderwerp of dat ouders de VAS-schaal zien om mij als logopedist een score te geven. Wat betreft het onderwerp taal ben ik nog aan het brainstormen hoe ik de taal het beste kan observeren om aan een meting voor de tussenevaluatie te voldoen.

    Groeten,
    Hanneke

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Hanneke

      De taaldoelen blijven een leuke uitdaging. Je kan er altijd een aantal in de besloten facebookgroep (voor cursisten) gooien ter controle…
      De VAS is vooral goed in te zetten bij subjectieve doelen of doelen op participatieniveau, dus daar ligt dan het aandachtspunt bij het opstellen.
      Je cadeautje komt naar je toe. bedankt voor je reactie!

      Groetjes Niña

      Antwoord
  44. Desiree

    Nina,
    Helder overzicht weer in je blog, praktische tips en oplossingen. We zijn er druk mee en worden handiger in doelen stellen.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Desiree,

      Wat goed om te horen! Het is even omdenken maar daarna komt het helemaal goed.
      Tegen welke zaken lopen jullie nog aan wat betreft SMART doelen opstellen?

      Groetjes Niña

      Antwoord
  45. Cecile

    Hoi Niña,

    Dank voor je verwijzing naar deze blog.
    Fijn om met deze informatie de puntjes op de i te kunnen zetten.

    Antwoord
  46. Hanneke

    Hoi Nina,
    Heel fijn om de blog te lezen, omdat het steeds weer een uitdaging is om alles goed op te stellen. Ik heb wel een cursus Smartdoelen opstellen gevolgd, maar blijf het lastig vinden. Bedankt voor je uitleg en tips.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Hanneke,

      Het is ook niet altijd even makkelijk. Goed om te horen dat je wat aan de tips hebt gehad. Mocht je er meer in willen duiken, kijk dan naar de Workshop het Nieuwe SMART = SCART op deze website bij aanbod. Wellicht heb je hier nog wat aan.

      Groetjes Niña

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin