Home » Blog » Blog » Hoe focus jij op kwaliteit?

Hoe focus jij op kwaliteit?

door | 10 mei, 2017 | Blog

 

Registratie van een behandeling, dit was de titel van mijn vorige blog. Daarin nam ik je mee in welke aspecten horen in deze registratie en hoe je de registratie bijvoorbeeld kunt schrijven. Mijn eerste blogs heb ik geschreven over SMART doelen, waar staat SMART voor en hoe schrijf je SMART doelen?

Beide blogs gingen over eisen die worden gesteld in de kwaliteitstoets. In deze blog neem ik je verder mee in het stukje kwaliteit wat er als logopedist van je verwacht wordt. Wat kun je doen om de kwaliteit van je logopedisch handelen te verbeteren en te waarborgen?

Eigen ervaring

‘Kwaliteit’ is tegenwoordig in de logopedie een woord die je veel tegen komt. Ik, als logopedist, wil graag de kwaliteit van de zorg die ik bied zo hoog mogelijk houden. Op deze manier kan ik de zorg van mijn cliënten steeds verbeteren. Daarnaast merk ik dat je steeds meer toe wordt gezet om goed na te denken over de kwaliteit van je behandelingen, dossiervorming en noem maar op. Zo willen onder andere zorgverzekeraars graag dat we ons logopedisch handelen toelichten en verantwoording afleggen tegenover bepaalde keuzes. Zo heb ik wel gemerkt dat de kwaliteitstoets een belangrijk aspect is geworden in de logopedie. Maar naast de kwaliteitstoets zijn er nog meer documenten en activiteiten waarbij je kunt aantonen dat je bezig bent met het verbeteren van de kwaliteit van jouw logopedische zorg.

Welke kwaliteitsactiviteiten vindt de zorgverzekeraar belangrijk?

Op onder andere de site van de NVLF staan verschillende activiteiten, instrumenten en documenten hoe je als logopedist de kwaliteit van je logopedisch handelen kunt verbeteren. Omdat de zorgverzekeraar tegenwoordig een grote invloed heeft op de logopedische zorg heb ik ook gekeken naar welke kwaliteitsactiviteiten een zorgverzekeraar belangrijk vindt.

Kwaliteitstoets
Vast wel bij je bekend dat zorgverzekeraars dit steeds belangrijker vinden. De kwaliteitstoets is gericht op het inzichtelijk maken van de kwaliteit van processen, producten en diensten rondom de logopedie. De kwaliteitstoets kan vrijwillig of verplicht zijn. Als je de toets goed doorstaat, heb je aangetoond dat je kwalitatief hoge zorg levert. De zorgverzekeraar kan dan een hoger tarief in rekening brengen. Ook kan de zorgverzekeraar je verplichten om de kwaliteitstoets af te laten nemen.

Registers
Er bestaan meerdere registers waar je je als logopedist in kunt schrijven. Zo heb je het kwaliteitsregister Paramedici of de NVLF- registers.

Kwaliteitsregister paramedici
Door je in het kwaliteitsregister paramedici in te schrijven laat je zien dat je voldoet aan de eisen die van jou als logopedist worden verwacht. Om de 5 jaar kun je je laten her-registreren als je beschikt over actuele kennis en ervaring. Dit wordt dan weer getoetst aan de hand van werkervaring, deelname bij- en nascholing en uitvoeren van deskundigheid bevorderende activiteiten. In principe is inschrijving in het kwaliteitsregister vrijwillig, maar veel zorgverzekeraars stellen inschrijving wel als voorwaarde bij het aangaan van een contract.

NVLF- registers
Om bepaalde logopedische behandelingen te kunnen declaren bij de zorgverzekeraars is het belangrijk dat je staat ingeschreven in 1 van de NVLF- registers. Het gaat dan om behandelingen die gericht zijn op: afasie, Hanen-ouderprogramma, Dyslexie, preverbale logopedie en stotteren.

Andere activiteiten om je als logopedist kwalitatief te verbeteren

Kwaliteitskringen
In een kwaliteitskring ga je samen met een groep logopedisten op gestructureerde wijze in gesprek over verschillende aspecten uit de logopedie. Door samen met collega’s hierover te praten en te reflecteren op je eigen handelen kun je de zorg van je cliënt verbeteren. Een kwaliteitskring is geen verplichting, maar je kunt er wel punten voor krijgen voor je kwaliteitsregister.

Klantervaring
Door middel van een online enquête kun je een klanttevredenheidsonderzoek afnemen onder je eigen cliënten. Op deze manier kun je de zorg zoveel mogelijk afstemmen op de behoefte van je cliënten.

 

Bron: NVLF

 

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe jij als logopedist in de praktijk zorgt voor het verbeteren van de kwaliteit van je logopedisch handelen. Laat hieronder een reactie achter.

 

  • Loop je tijdens het invullen van je dossiers ergens tegen aan. Laat hieronder een reactie achter. zodat ik hier in mijn volgende blogs aandacht aan kan besteden.
  • Toch nog nieuwsgierig naar een training van ‘Zo gezegd, zo gedaan’ voor het verbeteren van je dossiervorming volgens de nieuwste richtlijn? Bekijk welke training het beste past bij jouw behoefte en neem dan contact op met Niña van Wermeskerken.

 

De weg naar succes begint met de eerste stap!

Zo gezegd, zo gedaan

 

 

 

 

 

 

Over Niña van Wermeskerken

Met mijn werkervaring opgedaan in de paramedische sector, talloze gevolgde ondernemerstrainingen, gegeven training en coaching, mijn passie voor efficiënt en effectief werken sta ik klaar voor jou!

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin