Home » Blog » Blog » EBP versus Practice Based Evidence

EBP versus Practice Based Evidence

door | 14 jun, 2017 | Blog

In mijn vorige blogreeks ging het steeds over EBP werken en het doorlopen van de EBP cyclus. Nu is dat allemaal leuk en aardig EBP werken, maar in de praktijk merk ik ook dat het niet haalbaar is om een complete EBP cyclus door te lopen voor elke cliënt. Gelukkig hoeft dat ook niet! We zijn immers allemaal opgeleid tot logopedist en doen al heel veel dingen vanzelf goed. Het mooie aan het vak logopedie is ook, dat het een breed vak is dat ingaat op verschillende gebieden dus je hoeft ook niet van jezelf te verwachten dat je overal alles van af weet.  In deze blog wil ik ingaan op het principe evidence based practise versus practice based.

EBP versus Practise Based

EBP staat voor Evidence Based Practise. Het gaat hierbij om wetenschappelijk bewijs te integreren in je handelen als logopedist, waarbij er rekening gehouden wordt met de expertise van de behandelaar, de hulpvraag van de cliënt en de beschikbare middelen (Kalf & Beer, 2011).

Bij EBP draait het om drie perspectieven waaruit je als logopedist je beslissingen en afwegingen neemt tijdens het handelen. De drie perspectieven zijn: de cliënt, de therapeut en het wetenschappelijke bewijs.

Practice Based Evidence

PBE staat voor Practice Based Evidence. Het gaat hierbij om de ervaring van de zorgverlener en de gegevens van individuele cliënten die aangeven dat de interventie werkt. De richtlijn en het handelen van de logopedist wordt aangescherpt op basis van je ervaring.

Ik denk dat we het niet moeten zien als EBP versus PBE, maar als een geheel wat elkaar aanvult. Zonder wetenschappelijk onderzoek hebben we geen bewijs voor een bepaalde manier van werken, maar zonder de praktijkervaring van logopedisten en cliënten kan er niet bepaald worden of de methode werkt. Daarnaast neem je in de EBP cyclus ook beslissing vanuit drie perspectieven, waarbij de therapeut er een van is. Onder het perspectief van de therapeut kunnen de PBE scharen.

Methodes versus spellen

Gedurende de tijd dat je aan het werk bent als logopedist, doe je veel ervaring op met verschillende methodes. Het werken met methodes heeft als voordeel dat er altijd een wetenschappelijke verantwoording aan vooraf is gegaan bij de ontwikkeling ervan. Aan jou als logopedist de taak om de methode uit te voeren bij je cliënten. Makkie zul je denken, maar je hebt als logopedist wel de taak om de juiste materialen bij de desbetreffende cliënten te zoeken.

Hier komt meteen al PBE op de hoek kijken. Wat op basis van je ervaring bij andere cliënten ga je kijken welke eigenschappen van een cliënt passen bij een methode.

Ook het doen van spellen gebruik je veel in je behandeling, maar een spelletje memory is geen wetenschappelijk onderbouwd behandelmateriaal. Toch weet je uit je ervaring, dat je met verschillende spellen veel logopedische doelen kunt bereiken. Hieronder zijn een aantal populaire spellen te lezen met een aantal doelen erbij.

Populaire spellen en logopedische doelen

  1. Memory

Deze mag natuurlijk niet ontbreken in de rij! Dit gebruik ik vaak bij een articulatiebehandeling om de woorden van logo-art te oefenen. Het voordeel hiervan is, dat het kind onbewust ontzettend vaak de oefenwoorden uitspreekt. Memory gebruik ik ook vaak voor een taalbehandeling. Hierbij bied ik dan zinnen aan als ‘ik draai deze om’ of ‘nu ben jij aan de beurt!’. Daarnaast is memory ook een goed spel op de beurtwisseling te oefenen evt. met behulp van een beurtblokje. Diegene die het beurtblokje heeft, mag twee kaartjes omdraaien, daarna is de volgende aan de beurt.

  1. Puzzels

Hiermee kan beurtwisseling geoefend worden, om de beurt een stukje neerleggen. Ook kunnen er bij het puzzelen doelstructuren worden aangeboden op basis van TARSP bij ‘die hoort hier’. Daarnaast kan het kind vertellen wat er op elk puzzelstukje staat en wanneer de puzzel klaar is, kan het kind een verhaaltje bedenken bij de puzzel. Een puzzel past bij een thema en kan ook gebruikt worden als een opstart voor het maken van een woordweb. Welke woorden zie je en welke woorden horen hier nog meer bij?

  1. Ganzenbord

Voor de articulatie kan het spel gebruikt worden door het kind het aantal keren de doelklank te laten zeggen die hij heeft gegooid met de dobbelsteen. De symbolen op het spelbord kunnen voor verschillende doelklanken staan. Voor de taalontwikkeling kan het spel gebruikt worden om eerst samen te bedenken hoe het spel gaat en wat de regels zijn. Kom je op een plaatje van het ganzenbord dan probeer je een zin bij het plaatje te maken.

  1. Kleurplaten

Geef het kind opdrachten die steeds langer en moeilijker worden. Begin met: “kleur de bal rood” en maak het moeilijker: “kleur de boom bruin en het gras groen” of “kleur alle bloemen geel, behalve de middelste”.

Ook kan je het kind de opdracht geven om gedurende het inkleuren van de kleurplaat zijn tong op het goede plekje te laten houden. Een kleurplaat kan ook gebruikt worden als beloningssyteem; wanneer een kind de doelklank correct uitspreekt, mag hij een onderdeel van de kleurplaat inkleuren. Er is ook de mogelijkheid om te werken aan het fonologisch bewustzijn. Geef het kind  bijv. de opdracht om alle onderdelen in te kleuren die beginnen met de doelklank waar aan gewerkt wordt. Bijvoorbeeld: “kleur alle onderdelen die beginnen met de /b/”.

Hoe pak jij het aan?

Welke spellen gebruik jij vaak in je behandeling? Ik ben benieuwd welke logopedische doelen je hieraan koppelt. Laat het weten in de comments, zodat we allemaal wat nieuwe inspiratie kunnen opdoen voor multifunctionele spellen.

Of verzin jij weleens een zelfgemaakt spel, zoals dit plaatje hieronder?

Enthousiast geworden op auditproof en PBE-proof aan de slag te gaan tijdens je werk? Neem dan contact op met ‘Zo gezegd, zo gedaan’ voor meer informatie en trainingen.

 

De weg naar succes, begint met de eerste stap.

Zo gezegd, zo gedaan

 

 

Over Niña van Wermeskerken

Met mijn werkervaring opgedaan in de paramedische sector, talloze gevolgde ondernemerstrainingen, gegeven training en coaching, mijn passie voor efficiënt en effectief werken sta ik klaar voor jou!

Gerelateerde artikelen

2 Reacties

  1. Leontine Elbers-Savert

    Hoi Nina,
    dank je wel voor deze tips, vooral voor de zinsbouw ben ik vaak aan het stoeien om leuke speloefeningen te vinden.
    Ik heb zelf van Pinterest het volgende spelletje overgenomen.
    Je neemt een aantal plastic bekertjes, die zet je ondersteboven en onder een van de bekertjes leg je bijv. een propje, een poppetje, of een stickertje, dat het kind moet zien te vinden. Op de bekertjes leg je plaatjes van doelwoorden voor articulatie. Het kind kiest een bekertje, spreekt het woord uit dat er op staat en mag het bekertje optillen en kijken of er wat onder zit. Zo ja, dan begin je opnieuw, zo nee, dan gaat het kind door naar het volgende bekertje.

    Antwoord
    • Niña van Wermeskerken

      Hoi Leontine,

      Het is al even dat ik in de praktijk heb gewerkt, dus echt vol inspiratie zit ik niet. Maar ik kon me nog herinneren van 2017 dat jij leuke speloefeningen zocht voor zinsbouw.
      heb je inmiddels wat inspiratie kunnen vinden daarvoor?

      Ik vond het altijd erg leuk om taaloefeningen te combineren met beweging. Dus bijvoorbeeld als je een trampoline hebt dan tijdens het springen een zin zeggen en bv in een gekleurde hoelahoop springen die iets representeert zoals een werkwoord of een bepaalde tijd.
      Of juist zinnen laten lopen, met gekleurde blaadjes op de grond waar tekst op staat, dus datgene wat zij moeten leren. Bij oudere kinderen bijvoorbeeld de tt of de vt of volt t noteren. Of juist de spelling ervan d , t of dt.

      Dat soort dingen.

      Verder bedenk ik me dat ik ook zinnen knipten en deze dan liet bouwen. Soort zinnenpuzzel. Dit kan je ook met ijsstokjes doen.
      Of juist de zinsconstructie op de ijsstokjes schrijven en dat ze die kunnen aanvullen. oid.

      Dit even jaren na dato omdat het me nu ineens te binnen schoot terwijl ik door oudere blogs blader.

      Hoop dat je er wat mee kan. ben benieuwd naar je inspiratie anno 2020.

      groetjes Niña

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin